Snabb kurs i Turkiska :)

Det här har jag nu tänkt att jag ska lära mig innan jag åker om 2 veckor... :)

Turkiska siffror:
  • 0: Sifir                               
  • 1: Bir
  • 2: Iki                                   
  • 3: Üc                                   
  • 4: Dört
  • 5: Beş                  
  • 6: Alti                                 
  • 7: Yedi                               
  • 8: Sekiz                              
  • 9: Dokuz                            
  • 10: On

Vanligaste fraserna:
  • Ja: Evet
  • Nej: Hayır
  • Tack: Teşekkür ederim
  • Ja tack: Evet teşekkürler
  • Nej tack: Hayır teşekkürler
  • Hej: Merhaba
  • God dag: Iyi günler
  • God morgon: Günaydın
  • God afton: İyi akşamlar
  • God natt: İyi geceler
  • Välkommen: Hoşgeldiniz
  • Jag heter: Benim adım
  • Vad heter du?: Senin adın ne
  • Förlåt mig: Pardon
  • Ursäkta mig: Efendim (pardon)
  • Hur mår du?: Nasılsın
  • Vad? Ne?
  • Hur? Nasıl?
  • Vem? Kim?
  • När? Ne zaman?
  • Stor/lilten: Büyük/Küçük
  • Tidigt/sent: Erken/Geç
  • Bra/dåligt: İyi/Kötü

Dagar och tid:
  • Vad är klockan?: Saat kaç?
  • Måndag: Pazartesi
  • Tisdag: Salı
  • Onsdag: Çarsamba
  • Torsdag: Perşembe
  • Fredag: Cuma
  • Lördag: Cumartesi
  • Söndag: Pazar
  • I går: Dün
  • I morgon: Yarın
  • I dag: Bügün
Restaurang fraser:
  • Meny: Menukartı
  • Notan, tack: Hesap lütfen
  • Var är toaletten?: Tuvalet nerede
  • Fisk: Balık
  • Kalvkött: Dana eti
  • Lammkött: Kuzu eti
  • Salt: Tuz
  • Peppar: Biber
  • Socker: Şeker
  • Rödvin: Kırmızı şarap
  • Vitvin: Beyaz şarap
  • Öl: Bira
  • Vatten: Su
Resten får man nog fixa när man väl är där.. Haha, som att nått av det här kommer fastna, men va fan jag kan säga Hej iaf !!!

İyi geceler
<3 <3 <3

Kommentarer
Postat av: MariaMatilda

Men va kul! Ska du jobba där? Saat kaç?.. kunde jag, hihi för de låter så lustigt när man säger de så antar att de är därför jag kommer ihåg de ;)

2010-04-09 @ 07:21:42
URL: http://mariamatilda.com
Postat av: Cami

Haha, ja jag tycker allt låter väldigt roligt, speciellt när man sitter här själv och försöker uttala det :)

Japp, jag ska jobba där nere, blir där ett halvår skulle jag tro, så det känns som att man vill lära sig lite av språket då :D

Ååååh vad jag längtar!!

2010-04-09 @ 12:54:36
URL: http://guaparubio.blogg.se/
Postat av: MariaMatilda

Haha ja! Men gu va kul :D Jag som aldrig ens vart utomlands :/

2010-04-09 @ 14:13:31
URL: http://mariamatilda.com
Postat av: Cami

Jaaa det ska bli riktigt kul!!!

Och det är nog dags för dig att åka nu då :)

Det finns ju massor med billiga biljetter, det är bara tuta och köra :D

2010-04-09 @ 15:01:30
URL: http://guaparubio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0